Cereale integrale

La fel ca si fructele si legumele, cerealele integrale sunt o parte importanta a unei alimentatii variate si echilibrate.

Autoritatile din toata lumea, cat si mult experti recomanda oamenilor sa creasca consumul de cereale integrale, inclusiv Organizatia Mondiala a Sanatatii.

Stiai ca majoritatea oamenilor nu mananca suficient?

Ce sunt cerealele integrale?

Cerealele sunt considerate “integrale” daca contin toate cele trei parti comestibile si hranitoare. Cerealele integrale sunt opusul cerealelor rafinate, care isi pierd componenta hranitoare atunci cand sunt transformate in faina.

Cerealele integrale sunt cerealele care contin toate partile comestibile ale boabelor.

Toate componentele boabelor contin o serie intreaga de vitamine, minerale si nutrienti. Atunci cand boabele sunt rafinate, de obicei pentru a produce produse “albe”, cum ar fi faina alba si orezul alb, este utilizata numai partea din mijloc a bobului. Partea exterioara si cea interioara sunt aruncate, impreuna cu multe dintre substantele nutritive continute de acestea.

Cele 3 componente ale cerealelor integrale

Oricat de mica ar fi, o boaba de cereale contine 3 parti:  membrana exterioara  (coaja), endospermul si germenul. Aceste 3 componente ale cerealelor contine diferiti nutrienti care joaca un rol important in cresterea si dezvoltarea sanatoasa a plantei.

Endospermul
Reprezinta cea mai mare parte a boabei. Carbohidrantii fac parte din principalele componente. Este rezerva unde tanara planta traieste pana sa-si dezvolte radacina. Endosperma este partea granei folosite pentru faina alba.

Germenele
Reprezinta partea care da nastere unei noi plante, continand substantele nutritive cheie. Germenele se regaseste in faina alba; 

Coaja-tarate
Coaja este stratul exterior superior, care protejeaza samanta. Ea este bogata in fibre.
Faina integrala contine coaja, insa cea alba nu. 

Cat de multe cereale integrale ar trebui sa mananc?

Recomandarea cel mai frecvent acceptata pentru adulti este un aport de 3 portii de cereale integrale sau 48 de grame de cereale integrale pe zi din diverse surse (Ghidul SUA privind o alimentatie sanatoasa, 2010*).

Alegand 2 optiuni din lista de mai jos, puteti sa atingeti cele 48 de grame de cereale integrale recomandate:

  • O felie medie de paine integrala
  • O chifla mica de cereale integrale
  • 1-2 boluri de cereale integrale de mic dejun
  • 3 linguri cu varf de paste din grau integral
  • 2 linguri cu varf de orez brun fiert
  • 2-3 cesti de pop-corn simplu
  • 3-4 tartine/fursecuri mici de orez integral sau secara

Deoarece cantitatea de cereale integrale utilizata in produsele alimentare variaza foarte mult, verificati etichetele produselor dvs preferate pentru a afla aportul de cereale integrale.

Fiecare mic dejun cu cereale de mic dejun Nestlé, pe al caror ambalaj este semnul cereale integrale, aduce un aport de cereale integrale pe portie de cel putin 8g.

Cautati aceasta caseta unde veti regasi exact cantitatea  de Cereale Integrale care a fost folosita in reteta.

* Departamentul de Sanatate si Servicii Umane al SUA si Departamentul Agriculturii al SUA (2010). Ghid privind alimentatia sanatoasa pentru americani 2005, Ediţia a 6-a, Washington, DC: U.S. Government Printing Office care se regaseste pe: http://www.cnpp.usda.gov/Publications/DietaryGuidelines/2010/PolicyDoc/PolicyDoc.pdf

Cum aflu daca un aliment contine cereale integrale?

  • Cauta mentiunea “integral”
    Daca ai dubii, cel mai simplu mod este de a verifica lista de ingrediente de pe eticheta. Cauta cuvantul “integral”. Orice cereale descrise ca fiind integrale, de exemplu painea integrala, graul integral, orezul integral, vor contine tot bobul.
  • Asigura-te ca cerealele integrale se afla printre primele ingrediente! 
    Cu cat  ingredientele din “cereale integrale” sunt in partea superioara a listei ingredientelor, cu atat cantitatea de cereale integrale in produs este mai mare.
  • Atentie!
    Avand in vedere toate modurile diferite in care boabele de cereale integrale sunt incluse in alimente, nu este mereu usor sa afli care sunt si care nu sunt cereale integrale.
    De exemplu, produsele alimentare care conţin pe eticheta urmatoarele cuvinte nu sunt neaparat cereale integrale: “multi-cereale”, “macinat”, „contin fibre”, “grau 100%”, “grau spart”, “sapte cereale” sau “tarate” – despre care multi presupun ca sunt bogate in cereale integrale - de multe ori nu contin deloc cereale integrale.
    De asemenea, nici culoarea nu este un indiciu al cerealelor integrale. Brun, nu inseamna neaparat integral, deaorece poate fi adaugat colorant pentru a se obtine culoarea maro.

Garantia Nestlé privind Cerealele Integrale

Toate Cerealele Nestlé de mic dejun, pe al caror ambalaj este semnul Cereale Integrale, contin cereale integrale, in timp ce nu toate cerealele sunt integrale. In cazul acestora, va garantam ca fiecare portie de cereale de mic dejun aduce un aport de cel puţin 8 grame de cereale integrale. De aceea cautati semnul Cereale Integrale de pe partea din fata a fiecarei pungi de cereale Nestlé - aceasta este garantia noastra privind cerealele integrale!